التخطي إلى المحتوى الرئيسي

What Is Energy?

رشدي ابراهيم، roshdy ebrahim, energy,what is energy,kinetic energy,potential energy,chemical energy,forms of energy,what is energy for kids,types of energy,what is energy in hindi,what is energy in physics,thermal energy,heat energy,conservation of energy,what is energy?,sources of energy,wind energy,what is energy in science,solar energy,nuclear energy,what is energy class 10 physics,electrical energy,what is free energy,energy kya hai,is energy,what is energy density,mechanical energy,energy kya hoti hai,energy level

Defining energy turns out to be more difficult than what one might think. The high school physics definition of energy “The ability to do work” does not take us very far, for what is ability? And what is work? What is the stuff (or non-stuff) that allows this to occur? Robert Romer wrote a good physics textbook which was about using energy concepts to understand all the conventional material of physics because “all physics is about energy.” Yet even he admitted that he was unable to give a satisfactory definition of energy. He said we can see energy's effects, we can measure them, but we do not really know what it is.
Physicist Jacques Treiner recognizes the difficulty in defining energy precisely. He says “Energy, in the scientific context we are dealing with, is an abstract notion, of mathematical nature, which allows us to quantify the transformations of matter.” Usually we detect energy containing or transforming materials (food or petroleum and oxygen) and energy being used because something is moved: a car, a basketball player, chemicals against a gradient, and so on. Hence energy can be thought of, not quite precisely, as that which causes motion. For our day-to-day experiences, energy is mostly found associated with either photons coming from the sun or the oxidation of fuels such as wood or food or oil that generates work (i.e., moves something) at some point in space and time. These are things we can experience and understand pretty well, even if the physicists cannot define them exactly, at least in a way that most of us can readily grasp. One of the things that makes energy easy for me to understand fairly well is that, having measured biological energy a great deal, I am impressed with the general sense and repeat-ability of the measurements. But I understand that I am not measuring energy itself, but rather its effects.
Physicist Jacques Treiner has thought a lot about energy. He says we do not live on energy. We live on transforming matter around us (and, C.H. adds, extracting the energy within it). One way of visualizing the notion is to ask how much matter has to be processed in order to deliver or consume a given amount of energy? The answer depends of course on the type of energy and the interactions involved in the process. The more intense the energy interaction involved; the less matter will be necessary.


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الفكر الاقتصادي في العصور الوسطى الأوروبية

العصور الوسطى الأوروبية: في القرون من التاسع حتى الخامس عشر الميلادية ساد في أوربا التكوين الاجتماعي الاقطاعي، وتتميز طريقة انتاجه التي بدأت في فرنسا ثم انتشرت في انجلترا وباقي مجتمعات أوروبا: ــ بأن العلاقات الاجتماعية للانتاج تدور أساسا حول الأرض التي تصبح البلورة المادية للملكية العقارية، اذ هي ترتكز على اقتصاد يغلب عليه الطابع الزراعي. ــ لمن يقومون بالعمل في الانمتاج الزراعي حق استعمال الأرض وشغلها. أما حق ملكيته فهو على درجات لهرم من السادة تحدده التقاليد والعادات. ــ هذا الأساس الاقتصادي يقابله شبكة من الروابط الشخصية، جزء من العاملين لا يتمتع بكامل حريته الشخصية حيث أنهم أقنان، أما السادة فيرتبط نظام ملكيتهم بنظام من الواجبات يتحمل بها كل منهم في مواجهة من هو أعلى منه. وتجد طريقة الانتاج هذه جذورها في المجتمع القديم حين بدأ كبار ملاك الأراضي يقاومون سلطة روما عن طريق الاقامة في ملكياتهم العقارية وتوسيع هذه الملكيات بالسيطرة على الملكيات الأصغر والمزارع المهجورة. في هذا النظام توجد جذور نظام الأقنان، غير أن هذا لا يعني أن القن وجد كنتيجة للتحرر الجزئي للعبد وانما ي...

مفهوم التخلف والدولة المتخلفة

لقد تعددت مسميات الدول الفقيرة فهناك من يطلق عليها الدول المتأخرة لأنها لم تصل الى مستوى مرتفع من التقدم الفني والاقتصادي , كما أطلق عليها الدول المتخلفة حيث تنخفض فيها مستويات المعيشة عن تلك المستويات السائدة في دول أوروبا , كما أطلق عيها الدول النامية حيث تقوم هذه الدول بمجهود انمائي , كما أطلق عليها أخيرا دول العالم الثالث حيث أن هذه الدول لا تمثل مجموعة متجانسة يمكن أن يشملها تعريف واحد. والحقيقة أنه لا يوجد أي فرق جوهري في هذه المسميات ولكننا سنتفق علي مصطلح الدول المتخلفة. أولا: مفهوم التخلف:- هناك ثلاث اتجاهات رئيسية لتعريف وتحديد التخلف نتناولهم كالآتي:- 1-                       الاتجاه الأول: يقوم هذا الاتجاه بحصر سمات ومظاهر التخلف المتمثلة في انخفاض متوسط الأجور ومستويات المعيشة والاستثمار وانتشار البطالة. ويركز هذا الاتجاه على انخفاض الدخل القومي مما يؤدي الى انخفاض متوسط دخل الفرد وذلك يؤدي الى انخفاض معدل الاشتثمار مما يؤدي الى انخفاض الدخل وبالتالي ترسيخ جذور ا...

نظرية الانتاج

نظرية الانتاج ـ الانتاج يتمثل في الجهد الانساني الذي يبذل لجعل الموارد الاقتصادية صالحة لاشباع الحاجات الانسانية، وهو جهد يتضمن علاقة مزدوجة. علاقة بين الانسان والطبيعة، وعلاقة بين الانسان والانسان. ـ تتطلب عملية الانتاج توافر العناصر الآتية: القوة العاملة وأدوات العمل وموضوع العمل. ـ تضم نظرية الانتاج موضوعات عديدة أهمها: عناصر الانتاج وكيفية التأليف بين هذه العناصر وأشكال المشروعات القائمة الانتاج، واتجاهات هذه المشروعات. ـ عناصر الانتاج وتسمى أيضا عناصر المشروع هي الموارد التي يستخدمها المجتمع في انتاج ما يحتاجه من سلع وخدمات، عناصر الانتاج أربعة: الطبيعة والعمل ورأس المال والتنظيم. ـ الموارد الطبيعية كعنصر من عناصر الانتاج هي كافة هبات الطبيعة التي لم يوجدها عمل انساني سابق ولا حاضر والتي تمكن الانسان من انتاج السلع والخدمات التي يحتاجها لاشباع حاجاته. ـ الطبيعة عنصر سلبي في الانتاج. ـ هناك عدة عوامل اساسية تحكم مدى كفاية الموارد الطبيعية لحاجة الانسان اليها للقيام بنشاطه الانتاجي وهي على سبيل الحصر: 1-          ...